O. Ricciardi Oil on Wooden Table Italy XIX-XX Century

S. Lucia Flower Market

Code: ARARNO0135525

not available
SAFE PAYMENTS
pagamenti sicuri
For rentals longer than 30 days, the fee is charged. need to contact customer support
Request information
Go to www.dimanoinmano.it to purchase the product
Buy
O. Ricciardi Oil on Wooden Table Italy XIX-XX Century

S. Lucia Flower Market

Code: ARARNO0135525

not available
SAFE PAYMENTS
pagamenti sicuri
For rentals longer than 30 days, the fee is charged. need to contact customer support
Request information
Go to www.dimanoinmano.it to purchase the product
Buy

O. Ricciardi Oil on Wooden Table Italy XIX-XX Century - S. Lucia Flower Market

Features

S. Lucia Flower Market

Artist:  Oscar Ricciardi (1864-1935)

Artwork title:  Mercato di fiori, S.Lucia

Age:  20th Century / 1901 - 2000

Subject:  Views/City Glimpses

Artistic technique:  Painting

Technical specification:  Oil on Board

Description : Mercato di fiori, S.Lucia

Oil on wooden table. Signed lower right. On the back the title in pencil. It is a lively and intense glimpse of the Pallonetto di S. Lucia, the well-known Neapolitan terraced alley which, together with those of San Liborio and Santa Chiara, constitutes the three Pallonetti of Naples; striking and peculiar the contrasts of lights and colors Oscar Ricciardi was a prolific Neapolitan painter considered by some to be the head of Neapolitan Impressionism; he painted as main subjects marine, beaches, glimpses, landscapes and Neapolitan customs and traditions of his city. In his works the intense chromatism, the study from life, the abandonment of drawing and the limpid and clear light that pervades the scenes, reveal the knowledge of Impressionism, due to the presence in Naples of Giuseppe De Nittis. The painting is presented in a gilded frame from the early 1900s.

Product Condition:
Product in good condition, with small signs of wear.

Frame Size (cm):
Height: 46
Width: 32
Depth: 3,5

Artwork dimensions (cm):
Height: 37
Width: 23

Additional Information

Artist: Oscar Ricciardi (1864-1935)

Oscar Ricciardi (Napoli, 24 febbraio 1864 - Napoli, 1935) è stato un pittore italiano. Oscar Ricciardi fu indirizzato alla pittura dalla visione delle opere di Bernardo Celentano, suo parente per parte di madre, già deceduto al momento della nascita di Ricciardi. Questo pittore fu autodidatta e si avvicinò alla pittura di Domenico Morelli. Al suo esordio, Ricciardi appare come un pittore romantico di storia. Con gli anni, i suoi interessi si sposteranno verso una pittura di genere. Considerato da alcuni la testa dell'impressionismo napoletano, dipinse come soggetti principali marine, spiagge, paesaggi e usi e costumi napoletani. Le opere della maturità di Ricciardi, attraverso il cromatismo intenso, lo studio dal vero, l'abbandono del disegno e la luce limpida e tersa che pervade le scene, rivelano la conoscenza dell'Impressionismo, dovuta alla presenza a Napoli di Giuseppe de Nittis. I suoi committenti furono in prevalenza forestieri; tra questi ricordiamo il duca d'Aosta e il duca di Connaught. Anche pinacoteche e raccolte private acquistarono i suoi dipinti.

Age: 20th Century / 1901 - 2000

20th Century / 1901 - 2000

Subject: Views/City Glimpses

Artistic technique: Painting

La pittura è l'arte che consiste nell'applicare dei pigmenti a un supporto come la carta, la tela, la seta, la ceramica, il legno, il vetro o un muro. Essendo i pigmenti essenzialmente solidi, è necessario utilizzare un legante, che li porti a uno stadio liquido, più fluido o più denso, e un collante, che permetta l'adesione duratura al supporto. Chi dipinge è detto pittore o pittrice. Il risultato è un'immagine che, a seconda delle intenzioni dell'autore, esprime la sua percezione del mondo o una libera associazione di forme o un qualsiasi altro significato, a seconda della sua creatività, del suo gusto estetico e di quello della società di cui fa parte.

Technical specification: Oil on Board

Alternative proposals
It could also interest you