Sculpture of St. John Baptist Italy 17th Century

Code: ARTART0000170

not available
SAFE PAYMENTS
pagamenti sicuri
For rentals longer than 30 days, the fee is charged. need to contact customer support
Request information
Go to www.dimanoinmano.it to purchase the product
Buy
Sculpture of St. John Baptist Italy 17th Century

Code: ARTART0000170

not available
SAFE PAYMENTS
pagamenti sicuri
For rentals longer than 30 days, the fee is charged. need to contact customer support
Request information
Go to www.dimanoinmano.it to purchase the product
Buy
Scopri di più su anticonline.net
Read more

Sculpture of St. John Baptist Italy 17th Century

Features

Origin:  Emilia Romagna, Italy

Material:  Terracotta

Description

Polichrome terracotta sculpture representig St. John Baptist with clasped hands and contrite attitude. He has long brow hair and his painful face is raisd and turned to the left. He is wearing a blue tunic with gilded hems and belt and a vermilion cape, also with gilded hems; the drapety is rendered in a plastic and sharp-cornered way. Not refined back that shows the supporting structure that means that the sculpture was supposed to be placed against a wall or a support.

Product Condition:
Fair condition. Wear consistent with age and use.

Artwork dimensions (cm):
Height: 81
Width: 32
Depth: 26

Additional Information

Notes historical bibliographic

La tradizione emiliana delle terracotte policrome deriva dagli importanti esempi del XV secolo. Primi tra tutti il celebre Compianto di Niccolò dell'Arca, realizzato negli anni Sessanta, per la chiesa bolognese di Santa Maria della Vita. Altro esempio di questa importante produzione sono le terracotte di analogo soggetto di Guido Mazzoni, realizzate per l'oratorio dell'ospedale della Confraternita di S. Giovanni della Buona Morte (Modena); oggi nella chiesa di San Giovanni Battista di Modena. Le composizioni in terracotta policroma erano molto richieste dalla committenza delle confraternite, in quanto erano in grado di coinvolgere teatralmente lo spettatore nelle storie della Passione, facendolo empatizzare e portandolo a meditare sul sacrificio di Cristo. A differenza dei due esempi appena presi in esame, la nostra terracotta presenta ancora l'originaria policromia, spesso assente o frutto di successive ridipinture apportate nel corso dei secoli. In origine la scultura in esame apparteneva a una composizione più complessa e raffigurante una Crocifissione, nella quale la nostra scultura si trovava ai piedi della croce. La composizione doveva pertanto essere costituita almeno dal Crocifisso e dalla Madonna, si può supporre con una soluzione simile a quella adottata nella Cappella del Crocifisso nella chiesa della SS. Annunziata a Firenze. In questo casa la pala d'altare è infatti costituita dallo sfondo, raffigurante il Golgota, dipinto, mentre i personaggi sono a rilievo, addossati alla parete e realizzati in terracotta policroma.

Material: Terracotta

Alternative proposals